Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
Bevezetésül Toronyi Zsuzsanna, a Magyar Zsidó Levéltár igazgatója mutatta be gyűjteményüket és törekvéseiket. Fontos céljuk „leporolni a tárgyakat és élettel megtölteni azokat”. Különösen nehéz ez egy levéltár esetében, amely nehezen látványossá tehető régi iratokat, dokumentumokat gyűjt. A levéltár eddig is törekedett arra, hogy a 21. század ízlésének, felhasználói elvárásainak és technikai lehetőségeinek megfelelően mutassa be gyűjteményét. A Judaica Europeana keretében 36 000 iratot digitalizáltak és két virtuális kiállítást mutattak be. Létrehozták Látványraktárukat, ahol a legmodernebb raktározási körülmények között állították ki a gyűjtemény egy részét, ezeket az anyagokat online adatbázisban is hozzáférhetővé tették.
Toronyi Zsuzsanna előadása a Goldmark teremben (fotó: MILEV, további képek itt)
Ruttkay Zsófia, a MOME docense és a TechLab vezetője a Digitális Múzeum egyetemi kurzust (DiMu) múzeumi szempontból mutatta be. (Korábbi interjúnk Ruttkay Zsófiával itt olvasható.) A digitális technológiák és az alkalmazott művészetek összefogásával új kifejezési formák jöttek létre, amelyek célja közelíteni a múzeumot a 21. század közönségéhez. A mai közönség a hagyományos múzeumot sokszor avítt, szokatlan, nehezen belakható közegnek érzi. Napjainkban sokféle kísérlet történik a múzeumi élmény kiterjesztésére, bár van bizonyos konzervatív ellenállás is, miszerint a múzeumból nem szabad Disneylandet csinálni. Óvakodni kell azonban attól is, hogy átessünk a ló másik oldalára és a technológia mint öncél jelenjen meg. Az az ideális, ha mindig a funkció, a történet áll a középpontban, a technológia pedig ezt szolgálja – tette hozzá az előadó. Utalt néhány jó nemzetközi példára: The Whispering Table (Berlini Zsidó Múzeum), Be the Bird (Norwegian Seabird Center), illetve magyar vonatkozásban a MOME eddig megvalósult múzeumi együttműködéseire. (Néhányról mi is írtunk: Weöres 100, Ottlik: Hajnali háztetők.)
A MILEV várakozója, ahol egy alkalmazást már ki is próbálhatunk (fotó: MILEV)
Bényei Judit, a MOME docense a Digitális Múzeum projektet mint oktatási innovációt mutatta be. Ez egy projekt alapú képzés, amelyre a legkülönbözőbb szakirányokról jelentkezhetnek a diákok. Az együttműködés során a múzeumi partnerek adják szakembereik tudását, akik mentorként segítik az egészen más korosztályt képviselő, más szemléletű, tudású hallgatókat. Termékeny lehet ez az együttműködés, hiszen meglehet, hogy a fiatalok műveltség, olvasottság terén néha rosszabbul állnak, viszont készségszinten használják a modern design és technológia lehetőségeit, ami viszont a múzeumi szakembereknek nem mindig az erőssége. Együtt választják ki a digitális interpretációra alkalmas témát, majd a mentorok és a hallgatók közös munkájával létrejön egy demo. Minden szereplő kiemelte a Műegyetemmel való együttműködést – az ottani hallgatók végzik a programozást. A demo további kidolgozása, teljes megvalósítása már forrásigényes, csak pályázatokból lehetséges. Az itt bemutatott projektek tehát még messze vannak attól, hogy letölthessük őket az applikációk piacteréről.
Karakas Alexandra és Fórizs Diána, a Receptkönyv-alkalmazás alkotói (fotó: MILEV)
Jelen együttműködésben öt hallgatói projekt valósult meg, a hátralévő időben ezeket mutatták be. A diákok mentoraik segítségével térképezték fel a lehetőségeket, ötleteket kaptak arra vonatkozóan, hogy mi található a gyűjteményben, ami a digitális feldolgozásra alkalmas és a múzeum számára is hasznos. A MILEV munkatársainak segítségével igazán érdekes „alapanyagokat” sikerült találni digitális újragondolásra.
Zoner
Török Marcell, Tarr Kálmán, Krolikowski Dárius, Domokos Fruzsina; Horváth István (BME)
Ez a projekt egy szinte teljesen elfeledett hely, a Salgótarjáni úti zsidó temető újrafelfedezésére dolgozott ki okostelefonos alkalmazást. A társadalmi élet és a kultúra jelentős személyiségei nyugszanak itt (Weiss Manféd, Fényes Adolf, a Hatvany-család), jelentős építészeti emlékek találhatóak (Lajta Béla alkotásai). A temető lepusztult, romos, az utódok meghaltak a holokausztban, vagy szétszóródtak a nagyvilágban. Varázslatos hely, megér egy látogatást, akár egy interaktív, feladatalapú játék keretében. A játék úgy működik, hogy ha egy kérdésre helyesen válaszolunk, eljutunk a következő feladványig, azaz sírig. A tervek szerint lehetőség lesz a kommentelésre is, így egy közösségi adatbázis jöhet létre. Azok számára, akik nem akarnak játszani, klasszikus audio guide-ot is készítettek.
Zsinagóga anno
Korb Hajnalka, Földi Viktor, Karasz Dániel (MOME TechLab)
A Dohány utcai zsinagóga üléseit már 1854-től bérbe lehetett venni: egy jómódú polgárnak volt egy villája az Andrássy úton, nyaralója a Balatonnál és zsinagógaülése a Dohány utcában. Minden padról tudjuk, hogy mikor ki bérelte, de a nyilvántartás nyolc vastag kötetben található és levéltári alkalmazott segítsége nélkül nem kereshető. Első lépésben ezeket a köteteket dolgozta fel egy szorgalmas önkéntes egy nyolcezer soros Excell-táblában. A MOMÉ-s hallgatók pedig létrehoztak egy programot, amely megjeleníti és kiteljesíti ezt a táblázatot. Az egyes ülések bérlőit és a róluk elérhető szöveges és képi dokumentumokat a levéltári dolgozók tölthetik fel, de az lenne az ideális, ha kívülről is nyitott lenne, így az utódok, a téma iránt érdeklődők is bekapcsolódhatnának a kutatásba. A tartalmak kikutatása munkaigényes folyamat: azonosítani kell az embert, aki anno bizonyos ideig ülést bérelt, feltárni, hogy ki lehetett ő, megtalálni, feltölteni a hozzá kapcsolódó képeket, cikkeket, dokumentumokat – mindez a felhasználók bevonásával valósulhat meg a leghatékonyabban.
Receptkönyv
Karakas Alexandra, Fórizs Diána, Balla Dániel
Ebben az esetben egy a 19. század végén keletkezett zsidó receptgyűjtemény szolgált kiinduló anyagul: egy kézzel írott, jiddis nyelvű füzet, amelybe az egykori háziasszony főleg befőttek, gyümölcslevek, felfújtak és sütemények receptjeit jegyezte le. A füzet be volt fotózva a Látványtár számára, és korábban egy szakdolgozat keretében lefordították és értelmezték.(Ez a továbbiak szempontjából alapvető jelentőségű: ahhoz, hogy ma ebből a szakácskönyvből főzhessünk, pontosan tudni kell, hogy mit is jelentett akkor és ott egy lat vagy egy véka.) A csapat a tervek szerint újra elkészíti a fogásokat. Ebből már most láthattunk néhány szép ízelítőt. A recepteket, fotókat a projekt számára készülő blogon és többnyelvű receptkártyán teszik majd közzé. Kidolgozták a helyi cukrászdákkal, boltokkal való együttműködés lehetőségeit is, ahol a szakácskönyv receptjei szerint főzött lekvárokat, süteményeket árusítani lehetne. Még oktatási lehetőséget is látnak a témában: tematizált workshopokban lehetne kitapasztalni a zsidó kulinária rejtelmeit.
Digitális terített asztal
Alpern Linda, Merényi Zita, Nógrádi Nelli, Papp Laura; Rodostyán Bertalan és Pap Ákos (BME)
A zsidó étkezési szokások és a hozzájuk kapcsolódó hétköznapi és ünnepi hagyományok játékos bemutatására törekszik ez az interaktív digitális alkalmazás. Egy érintőképernyős asztalon a játékosok a tányérukon állíthatnak össze kóser menüket, így játszva ismerhetik meg az étkezés szabályait és a mögöttük rejlő kultúrát. Képes és szöveges információkat kaphatnak arról, hogy mi a kóser és miért, vagy miért nem. Az asztal már most is kipróbálható a MILEV-ben, és ott lesz a Múzeumok éjszakáján is.
Rejtélyes esküvő
Fazakas Fanni, Szurdi Judit, Tombor Dániel (BME)
Ez a már most is működő projekt egy kvízjáték, mely két iPadről érhető el a MILEV várakozójában, ahol mindig akadnak turisták, látogatók, iskolás csoportok. A falra vetítve végtelenítve pereg egy három és félperces némafilm, amely egy elegáns zsidó esküvőt örökít meg. Most a film titkait a látogatók a Látványraktár bejáratánál elhelyezett táblagépeken futó alkalmazás segítségével fedezhetik fel, sőt az is megtudhatjuk, hogy hogyan végződött a házasság.
A filmet itt lehet megnézni
A film azonosítatlanul hevert a Filmarchívum gyűjteményében, a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont kiállításán láthatta először a közönség, akkor azonban még nem sokat lehetett tudni róla, mígnem Toronyi Zsuzsa meg nem fejtette. (A beazonosítás izgalmas folyamatáról itt láthatunk egy ppt bemutatót.) Kitartó, bravúros nyomozómunkával egészen a legapróbb részletig sikerült kiderítenie, mit látunk a filmen. Digitális adatbázisok és offline dokumentumok segítségével azonosította, hogy hol, kik és mikor esküdtek, ki volt a rabbi, hol zajlott az esküvő és a fogadás. Még azt is, hogy a menyasszony a legfrissebb divat szerint való menyasszonyi ruhát viselt – sőt ennek a ténynek fontos szerepe volt a felvétel datálásában. Számunkra érdekes körülmény, hogy az esküvő egyik helyszíne egy Stefánia úti villa volt – szomszédos a Magyar Nemzeti Filmarchívum egykori, Stefánia úti épületével. |
Ezek a projektek változatosan, ötletesen elevenítik meg a poros iratokat. Csak drukkolni lehet, hogy kiteljesedve a szélesebb nagyközönség – akár külföldiek – számára is elérhetővé váljanak. Megvalósításuk igen különböző forrásigényű, a digitális terített asztalhoz használt érintőképernyős asztal beszerzési költsége közel milliós nagyságrendű. Ha valakinek ötlete van a finanszírozással kapcsolatban, feltétlen keresse meg a projekt gazdáit, például itt.
Zsidó örökség – A Digitális Múzeum 2013-14 kurzusán a Zsidó Levéltár számára készült projektek
Tanárok: Dr. Bényei Judit és Dr. Ruttkay Zsófia (MOME), Dr. Forstner Bertalan (BME AUT), szakmai konzulensek: Toronyi Zsuzsanna (MILEV), Klein Rudolf. A felsorolt alkotók, ha nevük után nem szerepel más megjelölés, a MOME hallgatói. A kurzust a Visegrad University Grant támogatta.
Löwensohn Enikő